Titel
Aktuar til Risikostyring
Virksomhed
Forca A/S
Frist
Lukket
Indhold
-
Aktuar, Cand.scient.oecon eller lignende til styring af pensionsmæssige og
operationelle risici
Forca
A/S er en pensionsadministrationsvirksomhed ejet af kunderne Lærernes Pension,
PKA samt Pædagogernes Pensionskasse. Forca er specialiseret inden for
medlemsservice, aktuarservice, fondsservice samt økonomi- og regnskabsservice,
og servicerer omkring 500.000 medlemmer med betjening og rådgivning. Virksomheden
tæller mere end 300 dygtige og engagerede medarbejdere, bl.a.
forsikringsteknikere, pensionsrådgivere, It-udviklere og projektledere, der
gennem partnerskab med kunderne arbejder målrettet på at identificere og
udvikle nye forretningsmodeller, processer og ydelser tilpasset kundernes
individuelle behov. Ambitionen er at skabe en af landets mest spændende
arbejdspladser præget af talent, nyskabelse, entusiasme og faglig indsigt. Til
gavn for Forca´s kunder og deres medlemmer.
Afdelingen Risikostyring er en del af
Økonomi & Finans området i Forca, og hører under området Risikostyring og
Support. Risikostyring har det overordnede ansvar for at identificere,
analysere og kvantificere alle relevante og betydende risici for Forca.
Herudover laver afdelingen systematisk opsamling af risikorelaterede hændelser
samt intern og ekstern rapportering baseret på gældende lovgivning og best
practice. Risikostyring i Forca dækker både aktivsiden og passivsiden og har
væsentlig fokus på operationelle og forretningsmæssige risici.
Som Aktuar til Risikostyring får du
to kolleger i afdelingen; en Risikoanalytiker, som primært arbejder med
risikostyring på aktiv siden samt en Aktuarstuderende. Dit primære
ansvarsområde vil særligt være de operationelle risici samt risici på passiv
siden, hvilket bl.a. betyder, at du skal kunne matche, samarbejde med samt
udfordre Forcas Aktuariat, som tæller små 30 ansatte. Risikostyring i Forca
blev etableret som afdeling i 2010 og har allerede i dag et meget højt niveau
og faglighed.
Ansvar
og opgaver
Stillingen som Aktuar til
risikostyring er meget udviklingsorienteret og rummer en stor grad af frihed.
På forhånd kendes sjældent de fremtidige opgaver, men du spiller en meget stor
rolle i forhold til hvordan opgaverne skal udføres samt hvilke områder
risikostyringen skal fokusere på. Sammen med dine kolleger får du ansvar for at
sikre, at Forca har et velfungerende risikostyringssystem, der opdager og
mindsker risikoen for væsentlige økonomiske tab, sanktioner eller tab af
omdømme.
I stillingen har du tæt kontakt til
direktion og en bred kontaktflade til bl.a. Aktuariatet, Økonomi,
Medlemsservice, It og Projektcenteret. Stillingen er meget
forretningsorienteret og rummer en stor bredde, hvor ansvarsområdet spænder fra
egentlig kontrol til en mere rådgivende rolle. Det giver en langt bredere
forretningsindsigt end man fx får i et Aktuariat. Referencen er til
Afdelingschefen for Risiko & Support. Primære ansvarsområder vil være:
•
Videreudvikle Forcas risikomodeller
og risikorapportering
•
Identificere, analysere og
kvantificere de operationelle, forretnings-, It- og pensionsmæssige risici samt
kontrol af processer
•
Særligt fokus på risikostyring på
passivsiden, herunder om forsikringsteknikken fungerer korrekt
•
Udarbejde analyser, beslutningsoplæg
og præsentationer til bl.a. direktion og bestyrelse
•
Deltage i udarbejdelse af politikker,
retningslinjer og forretningsgange
•
Udarbejde og koordinere
rapporteringsopgaver internt og til kunder
•
Deltage i projektarbejder inden for
risikostyring, herunder ISB (Individuelt Solvens Behov), Solvens II og It
relaterede problemstillinger
Dit arbejdssted bliver Forca´s
domicil på Tuborg Boulevard 3 i Hellerup.
Din
profil
Som den ideelle kandidat til
stillingen som Aktuar til Risikostyring har du:
•
En uddannelse som Cand.act,
Cand.scient.oecon, Cand.scient.mat eller lignende
•
Formentlig mindst 5-6 års erfaring –
gerne mere – som Aktuar, Risikoanalytiker, Risk Manager eller lignende inden
for pensions- eller finansiel virksomhed
•
Meget gerne erfaring med
risikostyring, også inden for operationelle risici, eller en stor lyst til det
område
•
Erfaring med programmering af udtræk
i SAS og / eller SQL
•
Erfaring med ISB (Individuelt Solvens
Behov), Solvens II eller lignende vil være en fordel, men ikke et krav
Som person arbejder du naturligvis
analytisk, struktureret samt er nysgerrig og tænker ud af boksen i din måde at
gå til risikostyring, processer og kontroller på. Fokus på kvalitet og at
overholde aftaler og deadlines spiller en vigtig rolle for succes i stillingen.
Du trives med en udadvendt og meget forretningsorienteret stilling, hvorfor der
er brug for en proaktiv og kommunikativt stærk person. At kunne udfordre det du
ser, men på en pragmatisk og løsningsorienteret måde, er vigtigt for succes i
stillingen. Endelig er du både vedholdende, robust og evner at skelne det
væsentlige fra det mindre væsentlige med baggrund i en sund forretningsmæssig
indstilling.
Forca
tilbyder
Muligheden for en stilling, hvor du
får et unikt indblik i en meget stor bredde af forretningsmæssige og
operationelle processer, hvilket vil give dig en glimrende forretningsindsigt
på en helt anden vis end man fx får i et Aktuariat. Kontaktfladerne er
ligeledes brede, men også til højeste niveau som Direktion og Bestyrelse,
hvorfor din rolle har væsentlig betydning og eksponering for topledelsen.
Samtidig rummer stillingen en uhørt grad af frihed til at fokusere på de
områder, som du vurderer har størst risikomæssig betydning for Forca.
Kulturen er uformel og uhøjtidelig
med en god faglighed, og der er gode udviklingsmuligheder. Lønpakken indeholder
bl.a. en særdeles attraktiv pensionsordning, ekstra ferietillæg på 5%,
sundhedsforsikring og 7 ugers ferie. Derudover er der mange sociale
arrangementer og kantineordning med ”take away”.
Spørgsmål
eller interesse i stillingen
Focus Recruitment bistår Forca i
forbindelse med denne proces. Hvis du har interesse i stillingen eller
spørgsmål er du velkommen til at kontakte Partner i Focus Recruitment, Steffen
Marstrand på sma@focus-recruitment.dk / 5051 9215.