Titel
Sr. Director, Head of Strategy & Business Development
Virksomhed
TDC
Frist
Lukket
Indhold
TDC Group binder mennesker og verden sammen. Koncernens mere end 8.000
kompetente kolleger arbejder dagligt for at skabe produkter, oplevelser og
infrastruktur i verdensklasse indenfor telefoni-, internet- og tv-ydelser
gennem fast fiber og kobbernetværk i Danmark, og tilbyder desuden integrerede
telekommunikationsydelser til erhvervssegmentet i Finland, Norge og Sverige. I
2017 var TDC’s omsætning 20,3 mia. kr., mens resultatet før afskrivninger mv.
(EBITDA) var 8,2 mia. kr. TDC er blandt teleselskaberne med højest
indtjeningsmargin i Europa, og er anset som et af de mest veldrevne
teleselskaber.
TDC Group er markedsleder i Danmark og arbejder ud fra en multi-brand
strategi, hvor porteføljen af brands omfatter alle kundesegmenter, kanaler og
produktkategorier på privat- og erhvervsmarkederne. TDC Group er samtidig den
førende udbyder af teknologiplatforme og infrastruktur inden for alle de store
accessteknologier som kobber, koaksialkabler, fiber og mobilnet.
I maj 2018 blev TDC overtaget af en ny ejerkreds, et konsortium bestående
af pensionskasserne ATP, PFA og PKA samt den australske investeringsbank
Macquarie & Real Assets Europe Limited. I den forbindelse tiltræder nu også
ny CEO. Strategien for TDC Group har som aktuelle fokusområder Better
Offerings og Better Customer Experience. Bl.a. derfor har TDC i de seneste år
foretaget store CAPEX investeringer for bl.a. at kunne tilbyde 1000 megabit
bredbånd.
I forbindelse med overtagelsen af TDC satte koncernens nye ejerkreds en ny
strategisk retning med etableringen af to nye forretningsenheder. En
forretningsenhed, der skal udbygge den digitale infrastruktur i Danmark og
understøtte en øget digitalisering, samt en kundevendt forretningsenhed, der
skal fokusere på udviklingen af innovative, digitale services og stærke
kundeoplevelser. TDC’s ambition er blandt andet at investere massivt i
udbygningen af fibernetværket og være ledende i udrulningen af 5G-teknologien.
TDC Group består aktuelt af 2 enheder, der over tid vil blive til 2
selvstændige virksomheder: NetCo med ansvaret for udvikling og investering i
infrastruktur og OpCo med de kommercielle ansvar for koncernens brands. I OpCo
har man følgende forretningsenheder: YouSee, Business, Online Brands, Digital
og Content. I Online Brands divisionen ligger TDC’s B2C brands, TELMORE,
Blockbuster, Fullrate, CubeIO og det i oktober 2018 købte Hiper. Brands knyttet
til øvrige forretningsområder er TDC Erhverv, Dansk Kabel TV, NetDesign,
Cloudeon, CC Factory mv. Læs mere om TDC på
http://om.tdc.dk/
Omsætningen i Online Brands vokser og er i høj grad gennemsyret af en vækst
agenda. Som et af TDC Group´s ”vækstlokomotiver” er der høj dynamik og agilitet
samt korte beslutningsveje i Online Brands.
Strategy & Business Development
afdelingen i TDC Online Brands tæller 3 dygtige medarbejdere; to
Strategikonsulenter og en Studentermedarbejder, og med ansvar for
forretningsstrategi, digital strategi, brand management, vækst-cases mm. på
tværs af Online Brands. Derudover support af EVP, Online Brands. Afdelingen
arbejder tæt sammen med EVP, SVP´er & VP´er i Online Brands, hvorfor der er
stor eksponering og business impact. Der vil være mulighed for i væsentlig grad
at ”sætte sit eget hold”.
Teamet fungerer i høj grad som et "internt konsulenthus” med et åbent
arbejdsmiljø, hvor sparring og samarbejde i teamet er essentielt for succesrig
eksekvering. Opgaverne er varierende og udfordrende, og der kan forventes et
vist arbejdspres op til deadlines, dog stadig med klart bedre work-life balance
end førende konsulenthuse. Teamet arbejder også tæt sammen med TDC's Group
Strategy funktion.
For yderligere at styrke strategiarbejde og forretningsudvikling søger TDC
nu en Head of Strategy & Business Development til Online Brands, som skal
sætte retning for afdelingens arbejde samt understøtte den fortsatte vækst
gennem fokuseret strategi og forretningsudvikling.
Ansvarsområde & arbejdsopgaver
Som Sr. Director, Head of Strategy & Business Development har du
ledelsesansvar for afdelingens 3 dygtige medarbejdere. Selv refererer du til
Executive Vice President for Online Brands og CEO for Telmore. Der er tale om
en spændende tid i TDC, hvor der bliver mulighed for at være med til at præge
strategien for Online Brands ”fra starten” i ”det nye TDC”.
Med andre ord er det en meget centralt placeret stilling og med
topledelsens bevågenhed, hvilket understreges af, at stillingen bliver en del
af TDC Group Top 60 øverste ledelsesteam. Udover at coache og udvikle teamets
medarbejdere driver du også selv udvalgte forretningskritiske projekter samt
sparrer med topledelsen. Teamets ansvarsområder og opgaver, hvor du som
”spillende træner” selv driver en del af disse, vil blandt andet bestå af
følgende:
-
Udvikling og styring
af den årlige strategiproces for Online Brands i samarbejde med
direktørerne i Online Brands og Group Strategy, herunder kommercielle
strategier, digitalisering, kundestrategier og forretningskritiske
Must-Win-Battles
-
Arbejde strategisk og
taktisk med de forskellige brands, herunder business plans, strategier,
M&A, integrationer mm.
-
Tracking af
strategiprojekter i Online Brands og afrapportering til TDC´s
koncernledelse
-
Udvikling og styring
af forretningsudviklingsprojekter på tværs af Online Brands
-
Lede hele eller dele
af projekter af større strategisk betydning for Online Brands og TDC Group
-
Udarbejde analyser,
anbefalinger og præsentationer til bl.a. direktions- og bestyrelsesmøder i
TDC Group og Online Brands
-
Sikre overblik over
konkurrent- og markedssituationen samt innovation i telecom- og online
industrien
-
Fortrolig sparring med
EVP’en
Stillingen som Head of Strategy & Business Development er en
karrierestilling, som giver dig et solidt fundament for en fremtidig karriere i
TDC. Er du ikke allerede leder idag vil denne stilling være ideel for en ny
leder. Du bliver eksponeret for en række spændende strategiske projekter i
en dynamisk industri.
Du vil få bred eksponering i Online Brands topledelse for hvem du skal
agere sparringspartner, ligesom du vil få dig et stærkt netværk blandt TDC´s
topledere. I din dagligdag vil du have løbende, tæt og direkte sparring med
EVP’en og CFO’en for Online Brands, ligesom du har en vigtig rolle at spille i
at sikre et godt tværgående samarbejde i Online Brands ledelsesteamet.
Du vil skulle lære hurtigt, og for den succesfulde kandidat er rollen en
stærk indgang til en karriere i TDC Group, hvor man indenfor ca. 2-3 år vil
have en naturlig progressionsvej ud i linjen med et større P&L /
ledelsesansvar. Du skal således være forandringsparat og villig til at løse
projekter med både korte deadlines og høj kvalitet.
Arbejdsstedet er TDC’s hovedkontor på Teglholmsgade i København, og der vil kun
være meget begrænset rejseaktivitet.
Resultatforventninger & value proposition
Dit team spiller en nøglerolle i at arbejde strategisk og taktisk med de
forskellige Online Brands, bl.a. business plans, strategier, synergier mm.
Samtidig driver og faciliterer teamet større strategiske projekter i Online
Brands, som i væsentlig grad er med til at generere vækst, omsætning og EBITDA
samt påvirke den fremtidige retning for TDC. Stillingen giver mulighed for at
følge strategiprojekterne til dørs, og ikke blot aflevere konsulentrapporten
samt også indgående at præge forretningen i Online Brands.
Væsentlige resultatforventninger er vel-performende Online Brands, og at
der er en høj tilfredshed blandt topledelsen i Online Brands og TDC Group med
det strategiarbejde, som udføres - det gælder både kvaliteten af analyserne,
anbefalingerne samt måden det præsenteres på. Arbejdet med strategi- og
business development vil i høj grad have fokus på at identificere vækstområder.
Kulturen i Online Brands er præget af agilitet, korte beslutningsveje, høj
faglighed, dog stadig uformel, samt den dynamik, som et arbejde tæt på
topledelsen i en markedsledende virksomhed i telebranchen
giver. Stillingen byder naturligt på høje faglige udfordringer og
muligheder for personlig udvikling.
Kandidatprofil
Den rette kandidat har en relevant uddannelse på kandidatniveau, fx cand.
merc., cand. polit./oecon., cand. scient. eller civilingeniør afsluttet med et
højt gennemsnit.
Der er flere indgangsvinkler til
stillingen, men det vigtigste er, at du har en dokumenteret historik af stærke
resultater både uddannelses- og karrieremæssigt, samt har din strategi
værktøjskasse i orden.
Ideelt har du både 1½-4 års erfaring fra
et ledende strategikonsulentfirma og efterfølgende 1½-3 år indenfor strategi-
og business development i en større virksomhed. Med den helt rette baggrund kan
din erfaring dog også være:
-
3-6 års erfaring fra
et ledende strategikonsulentfirma
-
6-10 års erfaring,
gerne mere, inden for strategi / forretningsudvikling i en større dansk
koncern eller telecom
Vigtige kvalifikationer for kandidater til
denne stilling omfatter endvidere:
-
Har arbejdet bredt med
de typiske strategiområder – og gerne med at omsætte strategi til business
plans og -initiativer
-
Erfaring med at
håndtere og lede flere projekter på én gang
-
Erfaring med
præsentationer på topleder niveau
-
Er typen, der går
foran og er klar til en stilling med ledelse
- Super bruger af Microsoft Office pakken
Interesseret i stillingen
Hvis du har spørgsmål omkring jobbet eller
ønsker at komme i betragtning, er du velkommen til at kontakte Partner i
Focus Recruitment, Steffen Marstrand på 5051 9215 /
sma@focus-recruitment.dk