Titel
Business Development Manager
Virksomhed
EDC Gruppen
Frist
Afsluttet
Indhold
EDC Gruppen A/S er Danmarks største og ældste ejendomsmæglerkæde med en markedsandel på mere end 21% og 235 mæglerbutikker, hvor man indgår i et frivilligt kædesamarbejde. EDC Gruppens mæglerbutikker dækker hele landet, og har desuden sit eget kædekontor på Frederiksberg, hvor de opgaver, som løses bedst i fællesskab, bliver varetaget. Derudover består EDC Gruppen A/S af RobinHus og yderligere to divisioner: Feriepartner (26 feriehusudlejningsbureauer) og Erhverv (24 Erhvervscentre). EDC har ca. 1.700 medarbejdere – heraf 100 på kædekontoret – og en omsætning på godt 1,3 mia. kr. i 2018. EDC Gruppen har i omegnen af 5 millioner besøgende online per måned, hvilket gør edc.dk til det mest besøgte boligsite i Danmark iflg. Dansk Online Index og ligger ligeledes i toppen målt med andre brancher.
Produktpaletten indenfor køb og salg af fast ejendom både til privat- og erhvervssegmentet i selve EDC Gruppen. Der tilbydes medsalg, selvsalg, forældrekøb, købermægler og udlejningstjek. Ydelserne inden for forsikring består af ejerskifteforsikring, sælgeransvarsforsikring, flytteforsikring, hus- og fritidshusforsikring. Endelig tilbydes forskellige ydelser, som er relevante for både køber og sælger ifm. handelstransaktionen, herunder el, internet, alarm, mv. EDC Gruppen samarbejder med Gjensidige vedr. forsikring. Fokus i EDC Gruppen er i særdeleshed på digital transformation, forretningsudvikling af nye produkter og løsninger, partnerskaber og performance optimering.
Ansvar og opgaver
Med ny CEO fra sensommeren 2019 er EDC i gang med en større transformation – og i en industri, der pt. klarer sig fremragende. Stillingen som Business Development Manager er nyoprettet, hvor man refererer til Chef for Strategi, Forretningsudvikling & Kommercielle Partnerskaber, der bl.a. har baggrund fra tier 1 consulting. Man bliver del af et kommercielt team med ansvaret for strategi, kommercielle partnerskaber, butiksnetværket, og forretningsudvikling. Man vil i tæt samarbejde med chefen bistå med transformationen af EDC med særlig fokus på at drive kommerciel værdi for både mæglere og kunder.
Teamets opgaver dækker bl.a. produktudvikling af eksisterende og nye produkter, forretningsudvikling af processer og kunderejser, drive strategiske projekter, samt aktiviteter der kan understøtte salget. I stillingen er det vigtigt med et særligt blik for, hvornår fokus skal være på optimering af den eksisterende forretning og processer og i hvilke tilfælde ”disruption” prægede aktiviteter skaber værdi. Ydermere er det vigtigt at navigere i et spændefelt med stakeholders med klare holdninger, som skal købe ind på nye tiltag.
Der er tale om en meget centralt placeret stilling med tydelig eksponering for topledelsen, herunder CEO og bestyrelse. Man fungerer som ”assistent træner” for chefen for afdelingen, hvor man er meget involveret i strategi, forretningsudvikling, og commercial excellence på strategisk vigtige projekter. Primære ansvarsområder og opgaver:
- Drive produktudvikling baseret på gap-analyse og kundefeedback. Ejerskab for enkelte salgsfremmende produkter og services, og central sparringspartner til alle andre produktejere i organisationen
- Eje og drive innovationsproces på tværs af organisationen. Dette inkluderer ejerskab over innovationsudvalg samt kundepanel
- Test af nye produkter eller forretningsmodeller i markedet med henblik på at validere business case
- Del af commercial excellence program og-aktiviteter, der fremmer salg og ekspansion i EDC Gruppen. Den rette kandidat kan blive ejer af Program Office
- Forretningsudviklingsprojekter til at understøtte vækst samt optimeringer og reduktion af kompleksitet – det digitale område spiller en væsentlig rolle
- Business cases til at vurdere forretningsmæssigt potentiale
- Analyser, anbefalinger og præsentationer til bl.a. direktions- og bestyrelsesmøder i EDC Gruppen
- Stakeholder management samt sikre buy in på projekter i forretningen og hos kommercielle partnere
Din profil
Den rette kandidat har
en relevant uddannelse på kandidatniveau, fx cand. merc., cand. polit./oecon.,
cand. scient. eller civilingeniør afsluttet med gode resultater. Ideelt har du:
- Mindst 2-4 års erfaring – evt. mere – fra et ledende strategikonsulentfirma, og / eller erfaring fra en stilling i industrien fx i en strategi-, business development eller sales operations funktion
- Har erfaring med forretningsudvikling og innovation, en god konsulentværktøjskasse og vant til at bistå en topledelse
- Projektledelseserfaring og er klar til at tage ansvar for og lede medarbejdere i andre dele af organisation på projekterne
- Super bruger af Microsoft Office pakken, især PowerPoint og Excel
Personlighedsrelaterede
kompetencer er også vigtige for succes i stillingen, hvorfor du:
- Er typen, der er proaktiv og tager fuldt ejerskab over dine ansvarsområder og opgaver
- Har stærke analytiske evner og har klare forcer i at præsentere data og tal
- Har en struktureret arbejdsstil, er grundig, ”løber med bolden” og får leveret til tiden
- Tager afsæt i en solid forretningsforståelse med værdiskabelse for øje og et pragmatisk blik
- Stærke forcer indenfor stakeholder management samt på tillidsvækkende vis at bygge stærke relationer og sikre buy in – fra koncernledelse til specialister