Titel
Business Development Manager
Virksomhed
EDC Gruppen
Frist
Afsluttet
Indhold
EDC Gruppen A/S er Danmarks største og ældste ejendomsmæglerkæde med en markedsandel på mere end 21% og 235 mæglerbutikker, hvor man indgår i et frivilligt kædesamarbejde. EDC Gruppens mæglerbutikker dækker hele landet, og har desuden sit eget kædekontor på Frederiksberg, hvor de opgaver, som løses bedst i fællesskab, bliver varetaget. Derudover består EDC Gruppen A/S af RobinHus og yderligere to divisioner: Feriepartner (26 feriehusudlejningsbureauer) og Erhverv (24 Erhvervscentre). EDC har ca. 1.700 medarbejdere – heraf 100 på kædekontoret – og en omsætning på ca. 1,4 mia. kr. i 2020. EDC Gruppen har i omegnen af 5 millioner besøgende online per måned, hvilket gør edc.dk til det mest besøgte boligsite i Danmark iflg. Dansk Online Index og ligger ligeledes i toppen målt med andre brancher.
Produktpaletten indenfor køb og salg af fast ejendom både til privat- og erhvervssegmentet i selve EDC Gruppen. Der tilbydes medsalg, selvsalg, forældrekøb, købermægler og udlejningstjek. Ydelserne inden for forsikring består af ejerskifteforsikring, sælgeransvarsforsikring, flytteforsikring, hus- og fritidshusforsikring. Endelig tilbydes forskellige ydelser, som er relevante for både køber og sælger ifm. handelstransaktionen, herunder el, internet, alarm, mv. EDC Gruppen samarbejder med Gjensidige vedr. forsikring. Fokus i EDC Gruppen er i særdeleshed på digital transformation, forretningsudvikling af nye produkter og løsninger, partnerskaber og performance optimering.
Ansvar og opgaver
Med ny CEO fra sensommeren 2019 er EDC i gang med en større transformation – og i en industri, der pt. klarer sig fremragende. Stillingen som Business Development Manager refererer til Chef for Strategi, Forretningsudvikling & Kommercielle Partnerskaber, der bl.a. har baggrund fra tier 1 consulting. Man bliver del af et kommercielt team med ansvaret for strategi, kommercielle partnerskaber og forretningsudvikling. Man vil i tæt samarbejde med chefen bistå med transformationen af EDC med særlig fokus på at drive kommerciel værdi for både mæglere og kunder.
Teamets opgaver dækker bl.a. produktudvikling af eksisterende og nye produkter, forretningsudvikling af processer og kunderejser, drive strategiske projekter, samt aktiviteter der kan understøtte salget. I stillingen er det vigtigt med et særligt blik for, hvornår fokus skal være på optimering af den eksisterende forretning og processer og i hvilke tilfælde ”disruption” prægede aktiviteter skaber værdi. Ydermere er det vigtigt at navigere i et spændefelt med stakeholders med klare holdninger, som skal købe ind på nye tiltag.
Der er tale om en meget centralt placeret stilling med tydelig eksponering for topledelsen, herunder CEO og bestyrelse. Man fungerer som ”assistent træner” for chefen for afdelingen, hvor man er meget involveret i strategi, forretningsudvikling, og commercial excellence på strategisk vigtige projekter. Primære ansvarsområder og opgaver:
- Drive større strategiske projekter identificeret som nøgleprojekter i at realisere kommercielle mål
- Drive produktudvikling baseret på markeds- og kundeanalyse, og agere central sparringspartner til produktejere i organisationen (særligt salg og marketing)
- Drive innovationsproces på tværs af organisationen, hvilket inkluderer ejerskab over innovationsudvalg, mæglerpanel og kundepanel
- Test af nye produkter eller forretningsmodeller i markedet med henblik på at validere business case
- Opstarte og drive intern startup inkubator
- Commercial excellence aktiviteter, der fremmer salg og ekspansion i EDC Gruppen
- Analyser, anbefalinger og præsentationer til bl.a. direktions- og bestyrelsesmøder i EDC Gruppen
- Stakeholder management samt sikre buy in på projekter i forretningen og hos kommercielle partnere
Din profil
Den rette kandidat har
en relevant uddannelse på kandidatniveau, fx cand. merc., cand. polit./oecon.,
cand. scient. eller civilingeniør afsluttet med gode resultater. Ideelt har du:
- Ca. 1-3 års erfaring – evt. mere – fra et ledende strategikonsulentfirma, og / eller erfaring fra en stilling i industrien fx i en strategi-, business development eller sales operations funktion
- Erfaring med forretningsudvikling og innovation, en god konsulentværktøjskasse og vant til at bistå en topledelse
- Evt. projektledelseserfaring og er klar til at tage ansvar for og lede medarbejdere i andre dele af organisation på projekterne
- Super bruger af Microsoft Office pakken, især PowerPoint og Excel
Personlighedsrelaterede kompetencer er også vigtige for succes i stillingen, hvorfor du:
- Er typen, der er proaktiv og tager fuldt ejerskab over dine ansvarsområder og opgaver
- Har stærke analytiske evner og har klare forcer i at præsentere data og tal
- Har en struktureret arbejdsstil, er grundig, ”løber med bolden” og får leveret til tiden
- Tager afsæt i en solid forretningsforståelse med værdiskabelse for øje og et pragmatisk blik
- Stærke forcer indenfor stakeholder management samt på tillidsvækkende vis at bygge stærke relationer og sikre buy in – fra koncernledelse til specialister
EDC tilbyder & value proposition
Stillingen som Business Development Manager er nyoprettet og
rummer muligheden for at udvikle et område, hvor du har ansvar for at drive
forretningsudvikling på tværs af forretningen. Der er rig mulighed for at tage
ansvar og forme rollen efter egne kompetencer og ambitioner. Du er med til at
bygge afdelingen og den kommercielle professionalisering af virksomheden, og
vil være en essentiel del af at realisere strategien. Kulturen er uformel med en
lav grad af hierarki i organisationen, og du bliver del af et åbent team som
sætter stor faglig stolthed i deres job.
Virksomheden er i gang med en spændende transformation og der vil være stor
mulighed for indenfor overskuelig fremtid at få et endnu større ansvar – der er
tradition for at profiler med strategy / consulting / business development
baggrund indenfor overskuelig tid ofte får et større ansvar, fx people
management. Stillingen kan være ideel for den ambitiøse kandidat med stort
potentiale som der står foran at exite ud af et ledende konsulenthus eller
strategy- / business development funktion i en stor virksomhed og hér være en
”større fisk i en mindre sø”.
Lønpakken består af grundløn og virksomhedsbetalt pension. Der forventes ikke megen
rejseaktivitet i stillingen, som vil have en bedre work life balance end man
typisk finder i ledende konsulenthuse. Stillingen har sin base på EDC Gruppens
hovedkontor på Mynstersvej 5 på indre Frederiksberg.
Spørgsmål eller interesse i stillingen
Focus Recruitment bistår EDC i forbindelse med denne proces. Hvis du har
interesse i stillingen eller spørgsmål er du velkommen til at kontakte Partner
i Focus Recruitment, Steffen Marstrand på sma@focus-recruitment.dk / 5051 9215.